2. La roqya

C'est dans les hadiths que l'on trouve les fondements de la roqya.
Qu'est ce que la roqya?
La Roqya est la médecine employée et recommandée par le prophète de l'islam. C’est une méthode de guérison et/ou de protection contre le mal, la possession de djinn, la peine et la tristesse, la sorcellerie, etc
Définition de la Roqya


- Lecture des sourates An-Nas, Al-Falaq et Al-Fatiha


Sahih Bukhari Hadith (Volume 7, Number 631)
Narrated 'Aisha (May Allah be pleased with her)
During the Prophet's (prayers and peace be upon him) fatal illness, he used to recite the Mu'auwidhat (Surat An-Nas and Surat Al-Falaq) and then blow his breath over his body. When his illness was aggravated, I used to recite those two Suras and blow my breath over him and make him rub his body with his own hand for its blessings." (Ma'mar asked Az-Zuhri: How did the Prophet (prayers and peace be upon him) use to blow? Az-Zuhri said: He used to blow on his hands and then passed them over his face.)

Atteint par une maladie mortelle, le prophète récitait les sourates An-Nas et Al-Falaq, soufflait dans ses mains puis les frottait sur son corps et son visage.

Sahih Bukhari, Volume 7, Book 71, Number 632:
Narrated Abu Said Al-Khudri:
Some of the companions of the Prophet came across a tribe amongst the tribes of the Arabs, and that tribe did not entertain them. While they were in that state, the chief of that tribe was bitten by a snake (or stung by a scorpion). They said, (to the companions of the Prophet ), "Have you got any medicine with you or anybody who can treat with Ruqya?"(...) One of them (the Prophet's companions) started reciting Surat-al-Fatiha and gathering his saliva and spitting it (at the snake-bite). The patient got cured and his people presented the sheep to them, but they said, "We will not take it unless we ask the Prophet (whether it is lawful)." When they asked him, he smiled and said, "How do you know that Surat-al-Fatiha is a Ruqya? Take it (flock of sheep) and assign a share for me."

Un des compagnons du prophète récita la sourate Al-Fatiha sur une morsure de serpent en crachant de la salive sur la blessure : la victime fut guérie.


- Les incantations
Que signifie le mot "incantations"? Nous trouvons la définition suivante dans le dictionnaire : "Emploi de paroles magiques en vue d'obtenir des effets surnaturels."

Sahih Muslim, Book 26, Number 5457:
'Auf b. Malik Ashja'i reported We practised incantation in the pre-Islamic days and we said: Allah's Messenger, what is your opinion about it? He said: Let me know your incantation and said: There is no harm in the incantation which does not smack of polytheism.

Dans ce hadith, nous apprenons qu'il a été demandé au messager d'Allah si les musulmans pouvaient pratiquer les incantations de l'époque pré-islamique ("pre-Islamic days"). A cela le prophète répondit par l'affirmative, dans la mesure où l'incantation n'évoquait pas le polythéisme.

Sahih Muslim, Book 026, Number 5447:
'A'isha reported: Allah's Messenger (may peace he upon him) commanded me that I should make use of incantation for curing the influence of an evil eye.

Ce hadith nous dit que le prophète ordonna à Aicha de faire des incantations contre le mauvais œil.

Dans cet autre hadith, Mohammed permit la récitation d'incantations pour guérir des enfants, victimes du mauvais œil:

Sahih Muslim,Book 026, Number 5451:
Jabir b. 'Abdullah reported that Allah's Apostle (may peace be upon him) granted sanction to the family of Hazm for incantation (in mitigating the effect of the poison of) the snake, and, he said -to Asma' daughter of 'Umais: What is this that I see the children of my brother lean? Are they not fed properly? She said: No, but they fall under the influence of an evil eye. He said: Use incantation. She recited (the words of incantation before him), whereupon he (by approving them) said: Yes, use this incantation for them.

Dans ce hadith, le prophète, dans un premier temps, interdit les incantations ("prohibited incantation") puis finalement, se ravisa et les conseilla même dans le but de faire du bien à son frère musulman ("to do good to his brother"):

Sahih Muslim, Book 026, Number 5456:
Jabir reported Allah's Messenger (may peace be upon him) prohibited incantation. Then the people of Amr b. Hazm came to Allah's Messenger (may peace be upon him) and said: We know an incantation which we use for curing the sting of the scorpion but you have prohibited it. They recited (the words of incantation) before him, whereupon he said: I do not see any harm (in it), so he who amongst you is competent to do good to his brother should do that.


- Les remèdes traditionnels : les ventouses, le miel, le lait et l'urine des chameaux, le cumin noir, At-Talbina, l'encens indien, l'urine, les dattes 'Ajwa 

Sahih Bukhari, Book 71, Number 584:
Narrated Ibn 'Abbas:
(The Prophet said), "Healing is in three things: A gulp of honey, cupping, and branding with firecauterizing)." But I forbid my followers to use (cauterization) branding with fire." 

Ce hadith, ainsi que de nombreux autres (Book 71, Number 585/587/603/605) montre que le prophète Mohammed préconisait, pour la guérison des maladies, l'usage des ventouses ("cupping"), l'ingestion de miel ("honey") et la cautérisation. Le prophète interdit cette dernière.
Qu'est-ce que l'usage des ventouses?
Qu'est-ce que la cautérisation?

Sahih Bukhari, Book 71, Number 590:
Narrated Anas:
The climate of Medina did not suit some people, so the Prophet ordered them to follow his shepherd, i.e. his camels, and drink their milk and urine (as a medicine). So they followed the shepherd that is the camels and drank their milk and urine till their bodies became healthy.
Dans ce hadith, c'est le lait et l'urine de chameau que le prophète ordonne de boire. Les personnes furent guéries ("their bodies became healthy").

Sahih Bukhari, Book 71, Number 592:
Narrated Abu Huraira:
I heard Allah's Apostle saying, "There is healing in black cumin for all diseases except death."
Ici, ce sont les graines de cumin noir (Nigella) qui guérissent.

Sahih Bukhari, Book 71, Number 593:
Narrated 'Ursa:
Aisha used to recommend At-Talbina for the sick and for such a person as grieved over a dead person. She used to say, "I heard Allah's Apostle saying, 'At-Talbina gives rest to the heart of the patient and makes it active and relieves some of his sorrow and grief.' "

At-Talbina est une bouillie à base de blé, de son, de lait et de miel. Elle a pour vertu de soulager la tristesse.

Sahih Bukhari, Book 71, Number 596:
Narrated Um Qais bint Mihsan:
I heard the Prophet saying, "Treat with the Indian incense, for it has healing for seven diseases; it is to be sniffed by one having throat trouble, and to be put into one side of the mouth of one suffering from pleurisy." Once I went to Allah's Apostle with a son of mine who would not eat any food, and the boy passed urine on him whereupon he asked for some water and sprinkled it over the place of urine.

Le prophète recommande l'inhalation d'encens indien ("Indian incense") pour les maux de gorge et pour la pleurésie. Pour le manque d'appétit, le prophète recommande de s'asperger d'urine ("the boy passed urine on him").

Sahih Bukhari, Book 71, Number 664:
Narrated Saud:
I heard Allah's Apostle saying, "If Somebody takes seven 'Ajwa dates in the morning, neither magic nor poison will hurt him that day."
Sept dattes 'Ajwa par jour sont recommandées par le prophète pour se prémunir d'empoisonnement ou d'un sortilège.


- La lutte "physique" avec les djinns

Dans les deux hadiths suivants, le prophète lutta physiquement contre les puissances démoniaques:

Sahih Muslim, Book 004, Number 1104:
Abu Huraira reported that he heard the Messenger of Allah (may peace be upon him) saying: A highly wicked one amongst the Jinn escaped yesternight to interrupt my prayer, but Allah gave me power over him, so I seized him and intended to tie him to one of the pillars of the mosque in order that you, all together or all, might look at him, but I remembered the supplication of my brother Sulaiman:" My Lord, forgive me, give me such a kingdom as will not be possible for anyone after me" (Qur'an, xxxvii. 35).

Dans ce hadith, le messager d'Allah saisit un djinn ("I seized him") qui le dérangeait pendant sa prière et l'attacha au pilier de la mosquée ("tie him to one of the pillars of the mosque").

Book 004, Number 1106:
Abu Darda' reported: Allah's Messenger (may peace be upon him) stood up (to pray) and we heard him say:" I seek refuge in Allah from thee." Then said:" curse thee with Allah's curse" three times, then he stretched out his hand as though he was taking hold of something. When he finished the prayer, we said: Messenger of Allah, we heard you say something during the prayer which we have not heard you say before, and we saw you stretch out your hand. He replied: Allah's enemy Iblis came with a flame of fire to put it in my face, so I said three times:" I Seek refuge in Allah from thee." Then I said three times:" I curse thee with Allah's full curse." But he did not retreat (on any one of these) three occasions. Thereafter I meant to seize him. I swear by Allah that had it not been for the supplication of my brother Sulaiman he would have been bound, and made an object of sport for the children of Medina.

Dans ce hadith, Abu Darda' témoigne que le prophète Mohammed demanda à trois reprises protection auprès d'Allah ("I said three times:" I Seek refuge in Allah from thee") contre Iblis qui le dérangeait, puis comme il ne partait pas ("he did not retreat"), il voulut le saisir ("I meant to seize him") et le lier. Finalement il n'en fit rien car Sulaiman le supplia du contraire.

- L'incurabilité de certaines maladies

Malik's Muwatta, Book 54, Number 54.11.30:
Malik related to me that he heard that Umar ibn al-Khattab wanted to go to Iraq, and Kabal-Ahbar said to him, "Do not go there, amir al-muminin. There is nine-tenths of sorcery there and it is the place of the rebellious jinn and the disease which the doctors are unable to cure." 

Dans ce hadith, il nous est dit que Kabal-Ahbar persuada Umar ibn al-Khattab de ne pas se rendre en Iraq car il y avait énormément de sorcellerie et que les maladies occasionnées par cette sorcellerie sont incurables.

Ce hadith est décisif dans notre recherche car nous apprenons que les maladies dues à la sorcellerie très puissante sont incurables. Mais alors, comment nos frères et sœurs musulmans victimes parfois de sortilèges très puissants vont-ils faire pour se libérer de ces forces occultes si puissantes???


Comme nous pouvons le constater, la plupart des remèdes préconisés par le prophète tels que les incantations ou la médecine traditionnelle (ventouses, cumin noir, etc.) proviennent de l'époque pré-islamique. Les formes de guérison inhérentes à la révélation coranique sont sans aucun doute la récitation des sourates du livre sacré. Pouvons-nous réciter nous-mêmes ces sourates ou doit-on faire intervenir un taleb ou quelqu'un connaissant le Coran mieux que nous?
Comme j'avais entendu dire qu'il y avait beaucoup de charlatans, je décidai de réciter moi-même des versets du Coran, sur mes enfants par exemple lorsqu'ils dormaient, notamment les sourates An-Nas et Al-Falaq, comme le faisait le prophète.

Pourtant, j'avais beau réciter avec foi ces prières, rien n'y faisait. La paix et l'amour ne régnaient pas dans mon foyer. Les énervements continuels, l'agressivité, la fatigue chronique, le mal-être persistaient. Mes frères et sœurs musulmans, eux aussi victimes d'oppressions démoniaques, ne s'en sortent pas malgré leurs invocations constantes et surtout leur foi en Allah.

C'est alors que j'entrepris de faire des recherches sur le monde spirituel, ce monde invisible que nous ignorons. J'allai passer des centaines d'heures à examiner les Hadiths, le Coran et la Bible. Je ne soupçonnai pas une seconde ce que j'allais apprendre. Je vous invite avec moi sur ce chemin passionnant qu'est la rencontre avec Dieu.